„Osoby dramatu”, czyli „kto jest kim?” w Fundacji.
Studia magisterskie realizowała w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach programu Sokrates-Erazmus studiowała we Francji na uniwersytecie w Orleanie, intensywnie zajmując się historią ubioru i odbywając konsutacje z pracownikami Muzeum Mody w Paryżu. w okresie studiów magisterskich odbyła także praktykę w archiwum państwowym w Lewoczy na Słowacji. Jej praca magisterska „Konrad Sperfogel i jego Kronika. Szkice z dziejów Lewoczy” ukazywała obraz życia miejskiego na przełomie w pierwszej połowie XVI wieku. W trakcie studiów doktoranckich odbyła praktykę w Dziale Tkanin Muzeum Narodowego w Krakowie pod kierunkiem dr Beaty Biedrońskiej-Słotowej. Stopień doktora uzyskała na podstawie pracy „Ubiory dworu królewskiego w Polsce w latach 1447-1572”. Prowadziła zajęcia z historii ubioru średniowiecznego w Instytucie Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu kostiumologii dla muzeów i placówek oświatowych. Zajmuje się historią ubioru i tkaniny, ze szczególnym uwzględnieniem średniowiecza i renesansu. Kieruje również pracownią rekonstrukcji ubiorów historycznych i kostiumów w ramach fundacji Nomina Rosae. W roku 2019 otrzymała nagrodę Benefactor Musaei Scepusiensis w kategorii „Wybitna współpraca w dziedzinie działalności kulturalnej”.
Publikacje
Kostiumy teatralne i filmowe
Absolwent specjalizacji językoznawczej filologii rosyjskiej w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z zawodu - tłumacz i korektor. Uważa się sam za człowieka renesansu, humanistę w dawnym tego słowa znaczeniu, stale dąży do niczym nie ograniczonego poszerzania swoich horyzontów. Jego zainteresowania obejmują zagadnienia szeroko pojętej kultury oraz popkultury, ale także dziedzin takich jak biologia, chemia, geologia, anatomia, psychologia, socjologia, kryminologia, astronomia czy astrofizyka. Jego uwagę zajmują szczególnie badania nad językiem i przekładem (posługuje się swobodnie - poza polskim - językiem rosyjskim i angielskim, w słabszym stopniu niemieckim, zgłębia podstawy francuskiego, japońskiego, hiszpańskiego, ukraińskiego i hebrajskiego).
Od 2008 roku wchodzi w skład ekipy tłumaczeniowej SLOT Art Festiwalu, od 2013 kieruje jej pracą. Z Fundacją Nomina Rosae związany jest od 2010 roku, pracuje przy organizacji większości działań Fundacji, koordynuje większość projektów i zaangażowany jest czynnie w realizacje niemal wszystkich, a dodatkowo odpowiedzialny jest za kontakty zagraniczne.
Jest dyrektorem Złotego Popołudnia, stylowego XIX-wiecznego pikniku realizowanego przez Fundację corocznie od 20130 w zabytkowym pałacach i dworach Małopolski
Dr Łukasz Połomski jest absolwentem Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W roku 2018 otrzymał tytuł doktorski w katedrze historii XIX wieku. Z zawodu nauczyciel. Jest autorem kilku artykułów naukowych i popularnonaukowych w prasie regionalnej i ogólnopolskiej. Należy do Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Sączu. Współpracuje z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu i z Wojewódzką Biblioteką Pedagogiczną w organizacji konferencji edukacyjnych i naukowych. Zajmuje się historią Nowego Sącza doby autonomii galicyjskiej i okresu międzywojennego, historią i kulturą mniejszości niemieckiej, romskiej i w szczególności żydowskiej. Od kilku lat organizuje wycieczki szlakiem żydowskim po Nowym Sączu.
Publikacje
Absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi oraz New York Film Academy w Nowym Jorku. Zrealizowała kilkanaście krótkometrażowych filmów fabularnych, animowanych, próbowała także swoich sił w dokumencie. Jej filmy brały udział w licznych polskich i międzynarodowych festiwalach, zdobyły kilka nagród.
Wykształcona w realizacji filmów animowanych, z zamiłowaniem rozwija swoje umiejętności w filmie fabularnym, czasami łącząc obie techniki. Zajmuję się również fotografią, malarstwem, scenografią, kostiumami, rysuję storyboardy. Prowadzi wykłady i warsztaty z historii ubioru, podstaw realizacji filmu, XIX-wiecznego kostiumu teatralnego oraz animacji filmowej, w różnych placówkach kulturalnych, m.in. W Muzeum Pałacu w Wilanowie, Klubie Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej w Warszawie, Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie, Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Pracowała jako główny scenograf przy warsztatach scenografki Ewy Braun (laureatki Oskara) w Szkole Filmowej w Łodzi. Współpracuje z Helena Modjeska Society ze Stanów Zjednoczonych, dla którego zaprojektowała i przygotowała wystawę w miejscowości San Juan Capistrano, w Kalifornii podczas Tygodnia Heleny Modrzejewskiej tamże.
Chętnie zgłębia historię fascynującego wieku pary i elektryczności, z przyjemnością odwiedza muzea, by obcować z malarstwem dziewiętnastowiecznych mistrzów i arcydziełami dawnej sztuki krawieckiej. Łącząc obie pasje, realizuje filmy przedstawiające piękno dawnych strojów i ich ekscytującą historię.
Jej twórcze dokonania można oglądać na stronie:
Filmografia
Właściciel Firmy od 30 lat zajmującej się wykonawstwem systemów sygnalizacji włamania i pożaru, telewizji przemysłowej, kontroli dostępu, inteligentnego budynku, elektrowni słonecznych. www.molenda.pl
Ukończył organizowany przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów kurs dla projektantów i instalatorów systemów zabezpieczających przed przestępczością i pożarem obiekty zabytkowe, muzealne, sakralne i inne gromadzące publiczne zbiory kultury. Jego Firma zabezpieczała m.in. Klasztor Sióstr Klarysek w Starym Sączu, Klasztor Sióstr Niepokalanek w Nowym Sączu, zabytkowe kościółki drewniane w Dąbrówce (dzielnica Nowego Sącza), w Powroźniku k.Krynicy, a także Opatctwo OO. Cystersów w Szczyrzycu oraz obiekty zabytkowe w Skansenie w Nowym Sączu.
Posiada nadany przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Producentów i Instalatorów Systemów Alarmowych POLALARM tytuł honorowy Pioniera rozwoju technicznej ochrony mienia wybitnie zasłużonego dla ruchu społeczno-zawodowego w Polsce w latach 1980-2000.
Pasjonat historii i muzyki. Intensywnie wspiera oraz uczestniczy we wszelkich działaniach Fundacji.
Dr Beata Biedrońska-Słota, historyk sztuki, kustosz dyplomowany, członek Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności; członek prezydium Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, członek Komitetu Kostiumologicznego CCICOM, do 2011 kierownik Działu Tkanin Muzeum Narodowego w Krakowie. Doktorat na podstawie pracy „Kobierce perskie tzw. polskie. Studium nad budową i znaczeniem ornamentu w sztuce islamu” napisanej pod kierunkiem prof. Lecha Kalinowskiego (1985). Pomysłodawca i kurator licznych, znakomitych wystaw m.in.: "Orient w sztuce polskiej" (1992), "Ormianie polscy. Niezależność i integracja" (2000), „Zwiewne piękno. Wachlarze z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie” (2001), "Za modą przez wieki" (2003), „Sarmatyzm. Sen o potędze” ( 2010), „Złote czasy Rzeczypospolitej” (2011).
Współpracuje z placówkami oświatowymi m.in. Uniwersytetem im. Jana Pawła II w Krakowie, Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Wyższą Szkołą Techniczną w Katowicach. Jest autorką licznych publikacji, m.in. katalogów wystaw ("Katalog kobierców tureckich ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie", „Katalog tkanin perskich ze zbiorów MNK”), leksykonów ("Leksykon sztuki kobierniczej") oraz książek „Za modą przez wieki”, „Polski ubiór narodowy zwany kontuszowym” i artykułów naukowych.